Jak posprzątać szybko kuchnię – oto 10 praktycznych rad od Królowej Porządku, które stosuje nie od dziś.

Marie Kondo to urocza Japonka, która trafiła na listy najbardziej wpływowych kobiet świata dzięki swoim książkom. Nie są to jednak powieści romantyczne, a poradniki o organizacji domu i strategiach sprzątania.

Na pewno wielu z nas, w czasach ciągłego pędu i gromadzenia różnych, nie zawsze potrzebnych przedmiotów, przyda się kilka wskazówek od tej japońskiej mistrzyni organizacji.

Na czym polega strategia organizacji domu, nazywana od nazwiska autorki strategii ”Konmarie”? 

W jaki sposób wykorzystać ją podczas sprzątania kuchni – która powinna być sercem domu, ale czasem wygląda raczej jak oko cyklonu?

Minimalizm służy porządkowi

Zdaniem Marie Kondo – w kuchni często sprawdza się powiedzenie im mniej, tym lepiej. Zalewani codziennie potokiem reklam coraz to nowych, niezastąpionych podobno akcesoriów kuchennych, kupujemy je na potęgę.

Za rzadko rozstajemy się z przedmiotami już zużytymi, zbędnymi, zwyczajnie zagracającymi przestrzeń. Powoduje to nieustanny bałagan. Bałagan przygnębia i odbiera motywację do działania.

Zamiast posprzątać, kupujemy kolejny magiczny gadżet, który ma nam ułatwić sprzątanie… Wpadamy w błędne koło. Tymczasem podstawą powinien być zdrowy minimalizm.

Strategia poprawia motywację

Podstawą filozofii Marie Kondo jest właściwa strategia organizacyjna. Jej przygotowanie nie jest wcale trudne.  Najpierw, należy podzielić mieszkanie na strefy.

Następnie, dla każdej z tych stref przygotować listę zadań do wykonania. Codziennie, każdej z list należy poświęcić ok. 20 minut. Możliwość odhaczenia na liście wykonanego zadania działa motywująco i zwiększa poziom satysfakcji!

Przedmioty, które przynoszą radość

Kuchnia pełna jest przedmiotów, z których tylko niektóre budzą radość. Wiele z rzeczy zwyczajnie nas drażni.

Pęknięty kubek, nigdy nie używana tortownica czy ułamany nóż nie wzbudzają żadnych pozytywnych emocji, jednak zajmują mnóstwo miejsca. To zwyczajne śmieci i wampiry energetyczne – trzeba się ich pozbyć jak najszybciej!

Przedmioty, które maja wartość praktyczną

Zachowaj wyłącznie te rzeczy, które są naprawdę praktyczne. Jeśli nie używasz maszynki do gotowania jajek, chociaż jest w sumie prawie nowa i nic jej nie dolega, to znaczy, że z praktycznego punktu widzenia nie powinnaś jej zachować.

Podobnie ze wszystkimi dublującymi się przedmiotami tego samego rodzaju. Dwa sitka, cztery miski tej samej wielkości, 2 praski do czosnku…

Zostaw tylko to, czego używasz. Reszty nie musisz wyrzucać, jest wiele organizacji, które przyjmą je z radością. Schroniska dla bezdomnych czy ośrodki pomocy społecznej.

Pamiątki

Pamiątki nie są praktyczne – ale jeśli czujesz sentyment do starej filiżanki po babci, nie musisz jej wyrzucać! Ale nie upychaj jej w kącie, tylko dlatego, że nie pasuje do kompletu, albo nie ma spodeczka! Marie Kondo radzi, aby takim pamiątkom dać nowe życie, wyeksponować je w taki sposób, aby znowu zaczęły przynosić radość.

Filiżankę można wykorzystać jako osłonkę na małą doniczkę z ładnym kwiatkiem albo pojemniczek na domowy odświeżacz powietrza.

Racjonalne wykorzystanie przestrzeni

Staraj się wykorzystać całą dostępną przestrzeń. Stosuj pojemniki, specjalne organizery do szuflad i szafek. Pozwolą one zabrać wszystkie przedmioty z kuchennych blatów, dzięki czemu sprzątanie stanie się o wiele prostsze.

Porządek w lodówce i szafkach kuchennych

Porządek w lodówce i szafkach z produktami spożywczymi jest ważny nie tylko ze względów estetycznych, ale również zdrowotnych. Nie powinniśmy przechowywać w lodówce jedzenia, które od dawna już nie nadaje się do spożycia.

Dlatego konieczne jest częste przeglądania zawartości lodówki oraz trzymanie produktów żywnościowych w odpowiednich pojemnikach. To samo dotyczy kuchennych szafek.

Sypkie produkty spożywcze, trzymane w zakręcanych, szklanych słojach, będą bezpieczne od szkodników oraz zabezpieczone przez rozsypywaniem. Dzięki przezroczystości słoików, łatwo będzie znaleźć ten o odpowiedniej zawartości.

Warto spróbować rad japońskiej specjalistki od domowej organizacji. To nie jest wcale trudne!

Comments

Loading...
error: Zakaz kopiowania !!